10/30/10

Tilsynelatende rutetabell

Hva er rutetiden? Hvilke tidspunkt skal jeg forholde meg til? Som enslig borger i et hav av vel etablerte mennesker er det egentlig ikke så veldig vanskelig å skjønne hvilke forventninger og forhåpninger som venter, hvilke rutetider og tabeller jeg skal forholde meg til. Tilsynelatende. Kjæreste, sex, jobb, barn, giftemål, hus, bil, båt, hund, hytte på fjellet, hytte ved sjøen, hytte i utlandet, feriehus, skilsmisse, leilighet i by'n, gæmlishobby. Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen, men mer eller mindre. Må ærlig inrømme at denne bussen har en noen anderledes tilnærming til dette med rutetider. I et land som Norge skal rutetiden holdes, bussen/banen/trikken skal hverken gå før eller etter tidspunktet angitt i tabellen. Den skal ikke stampe i kø eller suse forbi holdeplassen. Alt er taima og tilrettelagt. Tilsynelatende. Som et utskudd har jeg anlagt en rutetabell mer like den i India, eller et sted i Afrika. Bussen går når den er full. Toget går når alle er ombord. Er det forsinkelser blir toget satt bak i køen da det uansett er forsinket, anyway. Bussen kommer når den kommer. Enkelte stoppsteder suser jeg lett forbi, andre stopper jeg ved, tar en pause, tar en kaffe. Så svinger jeg innom noen kjente på veien, tar en omvei, ser meg rundt. Er det fint stopper jeg. Dersom de som sitter på ikke liker det, kan de gå av. Bussen kjører bekymringsløst gjennom en alternativ rute. Tilsynelatende. Rutetabellen henger ved hvert stoppsted. Som er irriterende kløe, under fotsålen, henger rutetabellen på hvert eneste stoppested og minner meg på at; du er forsinket til ankomst "barn", stoppstedet "giftemål" har du visst kjørt forbi. Øyh, nå står jeg her på "singel og fornøyd" og nyter er rev. Slapp av!

3 comments:

Jon Vidar said...

Et nydelig og innsiktsfullt immlegg, atter en gang. Denne gang tar tante Beirut oppgjør med samfunnets (tilsynelatende) forventninger til ens eget liv, og på en vakker måte sammenligner hun disse med de forventningene folk flest har til at kollektivtransporten skal komme og gå på angitt tid. Her i landet.

Tante Beiruts betraktninger er viktige og velformulerte.

Innlegget står til S.

Beirut said...

Puh.. deilig :)

Krey said...

Enig :) Hilsen Elisabeth